Trivsel, udvikling og læring

Vi stræber efter at være en skole, hvor vi alle mødes med anerkendelse, respekt og ligeværd. Vi betragter os som mangfoldige, og ser forskellighed som en styrke og grundlag for tilegnelse af oplevelser, ny viden og nye erfaringer. Mennesker lærer på mange måder, vi har forskellige forudsætninger, og vi motiveres af forskellige ting. Det er et udgangspunkt, og betyder også, at en åben skole og bevægelse i undervisningen er elementer, vi hele tiden tænker ind i læringsmiljøer, så den daglige undervisning bliver så interessant som muligt.

Den bedste læring skaber vi gennem deltagelse i og oplevelser med forskellige undervisningsformer. Elevernes engagement og kreativitet skal aktiveres, og vi søger hele tiden at have et konstant fokus på forskellige arbejds- og samarbejdsformer. Vi arbejder på sunde læringsmiljøer med plads til alle. De fysiske rammer skal være i orden med funktionelle, imødekommende og inspirerende undervisningslokaler. Vi har gode klasselokaler og fælles rum, der indbyder til samarbejde, fællesskab og kreativitet.

På Skolen på Amagerbro ser vi høj faglighed og trivsel som to ligeværdige dele af et godt skoleliv. Vi mener, at eleverne lærer bedre, hvis de er i trivsel, og dette hvis de udfordres tilpas fagligt. Trivsel betyder for os at mødes i øjenhøjde med sans for fællesskabet og et øje på og for hinanden. Trivsel handler også om, at ting skal give mening, og vi skal kunne se sammenhænge og helheder i vores læring og hverdag. På Skolen på Amagerbro forsøger vi hele tiden at forbedre hverdagen, og arbejder både med børnenes udvikling samt vores egen som personale.

Vi er en skole, hvor forældre, elever og medarbejdere er opmærksomme på og interesserede i folkeskolens udvikling. En udvikling, der er konstant, og som samtidig byder på nye spændende tiltag og muligheder, hvor alle ser sig selv som en vigtig medspiller. Vi tror på, at skolen fungerer bedst med et godt samarbejde mellem personalet. Personalet er nemlig fælles om at løfte skolens samlede opgave. Lærere/pædagoger arbejder tæt sammen på årgangene, hvilket skaber en god struktur for personalet og en tryghed for eleverne. På Skolen på Amagerbro ser vi dannelsen af en god skole som et fælles projekt. Vi er en ”VI Kultur”, hvor alle er ligeværdige, og hvor noget så gammeldags som hensyn, respekt og tillid er grundsten for trivsel. Vi lytter til fællesskabets ønsker, og er åbne for nye ideer, og giver dermed eleverne reel indflydelse. Vi har skabt rammerne for, at vi i fællesskab - lærere, elever, forældre og ledelse - kan skabe en god skolegang med tryghed, demokrati, kreativ læring, samarbejde, fleksibilitet og høj trivsel.